sang nila utama. 10 Pictures, Images and Photos

okey. edisi kali ni aku start dgn skit conversation yg aku curik curik dengar.

Baba: mama, nnt tolong nilakan baju baba. biasa la kaler putih, lama lama jd cam kuning kan. huduh sangat.
Mama: lah, mmg tiap kali basuh pun mama nila ape.
Baba: loh, yeker. tapi awat macam tak nila jer. pastu ade tompok plak nih. adehh, wut hepen to my baju…
Mama: hah, tu la. mama nila then baju tuh jadi tompok tompok. buruk bebeno tgknye..
Baba: abeh nak wat cene nih?
Mama: takpe takpe. u don’t wori. nnt kite serahkan je kat fifie. die terer bab nila menila baju ni.

hehh. tu la die sembang sembang teh o antara baba n mama aku. pasal baju pun nak jd issue kan haha. sbnrnye aku agak berbangga jugak la pasal mama aku kata aku terer nila baju.huahuahua. apa dia la minah ni mengarut kan. tak kesah la sbb aku still bangga dgn pujian mama aku. kembang hidung aku ni. rasa rasa lpas ni muat nak sumbat bateri energizer saiz D. hehh

nak cite pasal nila nih, aku blajar nila baju sejak skolah menengah lagi. time tu aku still skolah kat melaka. hoh, cite pasal melaka. dulu dulu kitorg sume budak budak skolah suka la sangat tunjuk skill nila baju. suma dok lawan sape plng terer nak bagi baju skolah nampak mcm baru beli. pastu lawan sape yg paling poyo nila baju sampai kaler die sama macam baju skolah pengawas. hahaha. aku pun dgn poyonye telah terjebak dalam memoyokan diri utk kelihatan poyo dgn pakai baju skolah yg kaler putih dah jadi biru dan secara poyonye telah ditangkap pengawas yg bertugas yg begitu poyo marah aku sbb blagak dan brangan poyo nak jd mcm diorg. hahaha.

pastu lpas pindah ipoh, dah takde tradisi lawan melawan baju sape paling biru sbb budak budak skolah sini macam tak berminat je. maybe sbb duduk kat bandar, so tak heran kalo baju dah tak cun. kat kedai ade banyak lagi stok. atau maybe mmg diorg tak berminat nak nila baju sbb menyusahkan diri je. huhu. aku plak, dah tak leh nak tinggal rutin aku mencelup celup baju dalam rendaman air yg berwarna biru setiap hari. huahua. so hikmahnya, baju skolah CANGGIH *mesti sebut okey* aku elok dan cun dan bole dipakai dari aku form 2 sampai la aku abis spm. terima kasih nila!

diriku menjadi canggih apabila memakai baju skolah cap canggih.

okey, patah balik kat story teh o baba ngan mama aku. akhirnya aku dah dimintak oleh mama aku untuk menila baju baba. ayat manis mama “fifie terer nila baju kan. apa kata fifie tolong sat nila baju baba. mama buat tak jadi la, die bertompok plak. hehh”. aku pun bangun la pegi tolong. ehh, apsal rasa berat sangat nak bangun nih? malaskah aku mau tolong mama? oh tidak. jangan. aku tak mau jd anak derhaka. aku cuba bangun lg walaupun berat giler rasa badan aku. bile dah berjaya bangun, aku gi cermin. baru aku sedar apa yg membuatkan aku terasa berat yg amat nak bangun. aku dapati kembang hidung makin bertambah. kali ni tgk macam dah bole masuk botol air mineral. dan muka jugak makin mengembang seperti belon. sume ni berlaku sbb aku yg terlalu bangga dgr pujian mama td. kasi saspen je. haihh...

abaikan kekembangan yg berlaku. aku pun gi la nila baju baba. ade dalam enam helai sumenye. nak cite cara cara nila baju yg paling efektif yg menjadikan baju anda seperti yg baru? jom ikut steps yg mudah ni.

1. sediakan air dalam setengah baldi camtu.
2. then titikkan nila dalam 8-10 titik utk dapatkan kaler yg aku rasa paling perfect. tapi ikut la kalo korg nak kurang atau lebihkan lg nila tu. ikut kreativiti ye. nila yg aku suka ialah nila cap ujala. banyak kat kedai boncit. jgn risau, murah je.
3. pastu amik baju putih, korg kibas kibas skit bagi die jgn melekat. biasanye kalo nak nila baju, guna baju yg still lembab baru cantik. dan jimat masa sbb takyah nak keringkan smpi dua kali.
4. then, kemuncaknya. celup celup baju dalam air nila yg korg dah sediakan td. pastu angkat dan perah. 
5. kibas kibas lagi skali bagi die tak melekat.
6. pastu korg bole la gantung kat hanger dan biar die kering.
7. hasil, baju putih yg nampak macam baru! hehe.
Amaran: baju yg dah dinila jgn bagi kena air sbb bole rosakkn nila tu. tu yg jd tompok tompok kat baju. pastu jgn jemur kat tgh panas dlm masa yg lama sbb kaler nila tu akan hilang. kalo nak sidai, sekejap je. pastu kalo korg dah ternila baju tu biru sgt, jemur kat panas smpi kaler die pudar smpi korg puas hati.

nila kegemaranku.

Aku: mama, dah nila baju baba. amacam, macam baju baru tak? heheh.
Mama: ye ye, mmg cantik. mmg fifie je la yg paling terer nila baju kat rumah ni. hehh

oh. sekarang aku rasa kepala aku plak yg kembang!
kalo suka, bole 'LIKE' :)

1 comment: